Binnenkort mag ik voor het vak Nederlands bij een aantal vierdejaars klassen een toets ‘Schrijven’ afnemen. Onze geliefde minster wil dat zo vanaf 2012 of 2013 en dan moet je als school er natuurlijk als de kippen bij zijn om dat alvast in orde te hebben. Wat namelijk enkel nog telt is de wil en de wet van de inspectie. Verder maakt het eigenlijk allemaal niet zo veel uit, als de papieren die de inspectie wenst te zien, maar kloppen. Ze moeten dus schrijven, de vier vierde klassen die ik heb. De toets bestaat uit een aantal onderdelen, reeds voorgedrukt, dat scheelt weer. Negentien kantjes, om precies te zijn. Dat worden straks 1900 kantjes om na te kijken, graag volgende week de resultaten bij het examenbureau inleveren svp. Wel even nakijken naast de gewone volle les- en vergadertaak, en vergeet de open dag op vrijdag en zaterdag niet.
Het correctievoorschrift beslaat iets van negen kantjes . Wanneer een leerling bij een bepaald onderdeel bijvoorbeeld meer dan 550 of minder dan 275 woorden heeft gebruikt, moet ik per tien woorden één punt aftrekken. Ik moet dus ook gaan tellen, elk woord, want anders weet je niet wanneer de 275 begint en waar de 550 wordt overschreden. Krankzinnige taalfouten kosten maximaal drie punten per onderdeel. Staan er 100 krankzinnige taalfouten in, dan maakt dat dus niet zo veel uit, en is de tekst volslagen onleesbaar maar zijn er nog wel alinea’s te onderscheiden, dan kan dat tòch nog wat puntjes opleveren. Zo zie je maar. As de bootsgap maar over komp hè?
Zo zijn er nog enkele onderdelen: een notitie schrijven en een zakelijke brief. Die laatste mag ook weer een orgie van taalfouten bevatten, maar als de rest – indeling, aanhef enzovoort – goed is, kan de leerling voor deze zakelijke brief toch nog zeven van de tien punten scoren.
Onze minister wil, om de aansluiting met het HBO te verbeteren, de duur van het MBO terugbrengen van vier naar drie jaar. De minister wil , om de werkdruk van de docenten te verlichten, de zomervakanties met één week verkorten. De minister wil, om de prestaties van docenten te verbeteren, hen allemaal een Master-titel laten halen. Op het HBO bijvoorbeeld, waar je straks met drie jaar MBO naar toe kunt. Wanneer je tenminste de bovenstaande toets Nederlands goed gemaakt hebt, dat wil zeggen, wanneer de boodschap goed over kwam.
Ik denk dat ik per leerling een uur aan het corrigeren ben, want ja, je wilt de inspectie en de andere over jou gestelde overheden binnen de school niet teleurstellen hè? Dat wordt dus vier uur per avond, van zeven tot elf, en als ik dan voorzichtig de zaterdagavond vrij neem, dan kan ik er vierentwintig in een week doen. Als er tenminste geen correctie van andere klassen tussendoor komt, want dit zijn er pas vier van de dertien verschillende klassen die ik dit blok les geef. Nou ja, wanneer ik hard doorbuffel, ben ik over twee maanden klaar, net op tijd voor de volgende toets.
Gelukkig is het allemaal op te brengen, want ik weet dat wij een minister hebben die strijdt voor haar levensdoel: onderwijs aantrekkelijk maken en tot een ongekend niveau brengen. Dat laatste lukt zeker.

Ministers schijnen totaal geen idee te willen hebben van de praktijk!! De doorstroming van MBO naar HBO lukt niet en zeker zo nooit. Kan je niet beter van MBO naar HAVO naar VWO en dan naar HBO? O, nee, ik vergeet wat: de studiebeurs wordt nagenoeg afgeschaft!
Sterke colomn!
Bij ons was het de rector die vooraan wil staan en als je er bezwaar tegen mocht hebben, dan was het slikken of een berisping wegens werkweigeren. Waar is de vakbond?
Leuk die privatisering.
Misschien kan de buitengewoon zeer geliefde minister een werkgroep starten, die gaat onderzoeken of er wellicht een commissie kan komen die de inspectie machtigt om die toetsen na te kijken en daar dan weer met de docenten over te vergaderen om zo te komen tot de gewenste, nee vereiste kwaliteitsverbetering?
Op zich zou je niks tegen die toetsen moeten hebben, want er is nogal wat willekeur in NL op toetsgebied en niet het minst bij het vak NL. Maar overdrijven is ook een kunst. Misschien zouden we eens kunnen beginnen met het bestrijden van alom erkende tekorten in basisvaardigheden en daar een nationale campagne van maken.