Het Nederlandse onderwijs is fantastisch en het kennisniveau van onze leerlingen en studenten is ongekend hoog. Alle verhalen over lage niveaus en achterstanden zijn volkomen uit de lucht gegrepen, want deze week is uit onderzoek gebleken dat alle problemen helemaal niet aan het onderwijs liggen.
Nee, men heeft namelijk ontdekt dat veel lage resultaten, in dit geval bij de CITO-toets, liggen aan het feit dat leerlingen slecht zien. Dat drukt de scores en dus ook de resultaten in het vervolgonderwijs.
Dat verklaart tevens waarom scholen in Korea en Japan altijd zo hoog scoren: die lui daar dragen bijna allemaal zo’n kek brilletje.
Sterker nog: ik denk dat de resultaten hier in Nederland ook nog eens negatief beïnvloed worden doordat we zo slecht horen. Een beetje scholier loopt 24 uur per dag met een mp3-speler in het oor, op vol vermogen en 300 beats per minuut, en ja, dan ontgaat je wel eens wat. En áls je dat ding dan al een keer uit hebt, dan heb je toch een redelijke gehoorbeschadiging van 40 %.
We eten hier ook nog eens een keer ongezond, we slapen te weinig en we bewegen te weinig, dus het is wel duidelijk.
De oplossing: alle lesmateriaal wordt aangeboden in een enorm lettertype c.q. braille: per schoolboek rekenen we dan op een kilootje of drie, waardoor leerlingen ook de nodige fitness trainen. Alle leerlingen naast gratis schoolboeken ook een gratis brilletje. Docenten bulderen voortaan hun lessen op MP3-niveau rechtstreeks in de gehoorgang van hun pupillen.
Zo wordt onderwijs weer leuk, zoals in Japan. Daar kan zelfs een aap al de cito-toets met goed gevolg doorlopen. Deze pupil krijgt telkens heel kort een serie willekeurige cijfers te zien, waarbij hij ze dan in de juiste volgorde moet aanraken. Wie op het plaatje klikt ziet een en ander ook nog eens op film.
Wie nu denkt : “Dat kan ik ook!”, moet dit maar eens even gaan uitproberen. Dat kan hier. En als uw kennisniveau een beetje tegenvalt: zeker geen brilletje op gehad.