De Grote Herontwerpmanifestatie

Ha, het is even een weekje stil geweest aan het onderwijsvernieuwingsfront, ik voelde al wat onrust en een zekere leegheid, maar gelukkig werd ik door een behulpzame hybride mede-tutor annex censor middels een felkleurig foldertje geattendeerd op de volgende conferentie: “Anders kijken = anders doen“. Een conferentie die alle andere zal doen verbleken, want het gaat hier niet om zomaar een conferentie, nee, het gaat hier om een “Herontwerpmanifestatie competentiegericht beroepsonderwijs“. Eén en ander wordt dan ook wel even georganiseerd door niemand minder dan “Het  Vernieuwingsplatform  Herontwerp ( technisch ) MBO“, dus niet alleen vernieuwing,
maar ook nog herontwerp! Dat kan gewoon niet mis gaan. Nou meen ik, dat dat ongeveer allebei het zelfde betekent: als je iets vernieuwt, en je herontwerpt het daarna, sta je weer bij het beginpunt en heb je blijkbaar iets verkeerd gedaan. Nu komt dat wel vaker voor in onderwijsbedenkersland, en men
is daar nooit te beroerd om dan maar weer eens aan het vernieuwen te gaan.

Het programma biedt hoop: we krijgen “Facts, Features & Fun”! De bijdragen worden ondergebracht in een aantal domeinen, zodat ik  gemakkelijk mijn persoonlijke programma kan samenstellen. Er komt – en ik citeer even van de site – “variatie in interactieve werkvormen: discussies, simulaties, workshops, simulaties en trainingen”. Ja, er staat zelfs twee keer “simulaties”, blijkbaar moet er in het competentiegericht leren flink gesimuleerd worden, je simuleert dat je wat doet, dat je “les” krijgt, je simuleert dat je wat leert, dat je geen spelletje zit te doen etc.

Naast de inhoudelijke bijdragen worden gelukkig ook verschillende “flankerende activiteiten” aangeboden. Met de bioscoop, de lounge en het breinplein ( ! ) wordt voortborduurd ( volgens mij moet dat anders geschreven worden, maar wie maalt daar tegenwoordig nog om? ) op het thema. 

Leren van elkaar staat centraal. Na 29 november ben ik weer helemaal op de hoogte van de ontwikkelingen, heb ik verrassende inzichten, concrete tips en handreikingen en volop inspiratie om anders te kijken en anders te doen. In één dag ben ik weer helemaal bij, totdat over pakweg een maand uit de volgende conferentie, georganiseerd door wéér een ander bureau, zal blijken dat ik weer volgens totaaaal verouderde inzichten aan het werk ben geweest.

P.S. De geplaatste foto’s komen van de vorige conferentie, waar het – gezien het feit dat je steeds dezelfde personen op de foto’s ziet, en de grote hoeveelheid lege ruimte – niet erg druk lijkt te zijn geweest. Maar misschien was iedereen op dat moment te druk met herontwerpen. Op de site van Profielproducties vind je trouwens nog veel meer hilarische onderwijsontwikkelingen!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *