Geen stijl

Geen StijlEen der belangrijkste nieuwsbronnen voor CNN bij de vliegramp op Schiphol was Twitter. Op deze micro-blogdienst vond men de allereerste meldingen van de ramp, ruim voordat persbureau’s van een en ander gewag maakten. Ooggetuigen die op het moment van de crash passeerden maakten foto’s met hun mobieltjes en twitterden hun ervaringen. De krant oude stijl, de tv oude stijl, lijkt hopeloos te hebben afgedaan als het gaat om actuele nieuwsgaring.

Ook diverse weblogs deden live verslag van de ramp: informatie was daar – via Twitter – vaak sneller te vinden dan op de beeldbuis of bij de radio. Ook een van Nederlands grootste weblogs,  GeenStijl.nl, meende een steentje te moeten bijdragen, of liever gezegd, te kunnen meeliften in de publiciteit, in de hoop nog wat zieltjes te winnen voor hun plannen een eigen tv-zender Powned voor kansloze types te creëren.

Nu zouden de beheerders hun eigen moeder nog live voor het oog van de camera vermoorden als het maar publiciteit oplevert en bijdraagt aan hun eigen zelfverheerlijking, dus dan is het niet meer dan typerend dat je tekstjes als deze bij de “verslaggeving” van de ramp aantreft:  “piloten geplet door instrumentarium” , “op naar de volgende Turkse vliegramp”, “Gristenfreaks wilden 020 verlossen van de duivel”, “Hij zag een flitspaal staan en ging vol in de remmen!”, “shit man, kenne die turken nou niet crashen op de aalsmeerbaan. Daar waar ik prachtig uitzicht op heb.”

In de huisregeltjes stelt Geen Stijl o.a. dat het niet is toegestaan “domme of nietszeggende reacties te plaatsen, en ook mogen er geen “niet vermakelijke commentaren” geplaatst worden. Dit is Geen Stijl, een clubje Telegraaf-lezers dat het liefst met alles en iedereen wat niet in het straatje past op de meest lage en misselijkmakende manier de vloer aanveegt. Geen Stijl, dat het publiekelijk kwetsen en belachelijk maken tot hoogst haalbare gedachtengoed heeft gemaakt. Geen Stijl, waarvan de gefrustreerde en rancuneuze beheerders ongeveer in snikken uitbarsten als ze niet gekozen worden tot aanbieders van het leukste tv-moment van het jaar. Eigenlijk vond ik dat zelf het leukste tv-moment van het jaar: die beteuterde koppen. Een paar pruilende volwassenen met een ernstig verlaat pubertijdsprobleem die niet tegen hun verlies kunnen en vervolgens wild om zich heen gaan slaan op hun trieste en treurigmakende site, die hoopt ook nog een rioolbijdrage op de beeldbuis te kunnen leveren. Ik mag rustig aannemen, dat de Nederlandse kijker nog niet tot dat niveau van een eencellige  of een wat minder intelligente kakkerlak is gezakt en PowNed geen schijn van kans geeft. We hebben namelijk al vuilnis genoeg langs de weg liggen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *